In gesprek met - Lot Nelissen

Lot van Zeist - Nelissen is haar loopbaan begonnen binnen de advocatuur bij Dirkzwager. Zij specialiseerde zich daar in IT en IE recht maar is inmiddels naar eigen zeggen ‘een echte generalist’. Na 4 jaar advocatuur stapte Lot over naar het bedrijfsleven en heeft ze 9 jaar bij bol. gewerkt. Hier gaf ze leiding aan 5 juristen, en was ze mede verantwoordelijk voor de strategie en inrichting van de Legal afdeling. Vervolgens is Lot kort Head of Legal Benelux bij Dustin geweest voordat ze in september 2022 voor zichzelf begon.

Wat opvalt als je naar je CV kijkt is dat je verschillende keren een switch hebt gemaakt: van advocatuur naar bedrijfsleven, en binnen het bedrijfsleven van retail naar nu een opdracht in de energiesector bij Vattenfall. Wat is voor jou de driver om continu weer een nieuwe uitdaging te zoeken?

Ik moet eerlijk zeggen dat als je me 5 jaar geleden had gezegd dat ik in de energiemarkt zou werken, ik je waarschijnlijk had uitgelachen. In de energiemarkt werken leek me op het eerste gezicht namelijk niet zo spannend, maar daar heb ik me toch in vergist. Met alle actuele ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid is de energiesector namelijk momenteel heel relevant. Achteraf gezien past deze totaal nieuwe opdracht eigenlijk toch heel goed bij mij, omdat ik ervan houd om nieuwe dingen te doen en veel afwisseling te hebben. 

Dat betekent niet dat het altijd makkelijk is om weer in een totaal nieuwe omgeving te stappen. De grootste switch die ik maakte, van de advocatuur naar het bedrijfsleven, ging dan ook met vallen en opstaan. Ik was namelijk gewend om als advocaat een hele dienstbare rol in te nemen, en als legal counsel in het bedrijfsleven krijg je van je niet-legal collega's ook allerlei vragen op je bordje die niet per se juridisch zijn. Om ervoor te zorgen dat je je focus behoudt en niet omkomt in het werk, heb ik echt moeten leren om ook ‘nee’ te durven zeggen.

Wat is naast dat leren ‘nee’  zeggen nog meer een belangrijke les die je geleerd hebt in de afgelopen jaren?


Als bedrijfsjurist is het belangrijk dat je begrijpt waar de business waar je in werkt vandaan komt en waar de belangen liggen van de organisatie. Het is vervolgens aan jou om deze belangen goed af te wegen aan hetgeen waar jij als legal mee stoeit om tot een compromis te komen wat voor iedereen werkbaar is. Je kunt als jurist wel alle ‘vereisten’ op een rijtje zetten, maar daar heeft een onderneming niet zoveel aan. Ik ben dan ook geen jurist die de  regeltjes wil opnoemen en het daarbij laat - ik wil juist in het proces meegenomen worden om toegevoegde waarde vanuit juridische optiek te kunnen bieden. 

Wat ook heel belangrijk is in je werkzaamheden als bedrijfsjurist - doorvragen, doorvragen, doorvragen. De eerste vraag die je als legal counsel op je bordje krijgt is niet altijd de uiteindelijke ‘eindvraag’. Het is aan jou als jurist om de vinger erachter te krijgen wat de echte intentie is achter de vraag om zo goed mogelijk te kunnen inschatten waar de vragensteller en het bedrijf het beste mee geholpen zijn.

Vorige
Vorige

Meesterlijke Gesprekken de Podcast | S3 A2: Een juridische afdeling vanaf 0 opbouwen

Volgende
Volgende

In gesprek met - Roline Bergsma