In gesprek met - Roline Bergsma

Vandaag aan het woord: netwerkcollega Roline Bergsma. Roline heeft ruime ervaring als senior bedrijfsjurist in een internationale omgeving. Ze is opgeleid in de advocatuur bij Houthoff en stapte daarna over naar het bedrijfsleven en werkte bijna 11,5 jaar voor Adidas en Tommy Hilfiger voordat ze in 2011 besloot om voor zichzelf te beginnen. Sindsdien bedient ze klanten als G-Star RAW, HEMA en Ahold Delhaize. Haar focus in haar werkzaamheden ligt op het opstellen en beoordelen van commerciële contracten zoals o.a. licentie-, franchise-, inkoop- en promotieovereenkomsten en advisering op het gebied van het intellectuele eigendomsrecht, en e-commerce.

Je bent nu ruim 10 jaar voor jezelf werkzaam. Wie of wat inspireerde je om destijds voor jezelf te beginnen?

Degenen die mij hebben geïnspireerd om voor mezelf te beginnen zijn eigenlijk mijn vakgenoten: na jarenlang in loondienst te hebben gewerkt, kwam ik bij Tommy Hilfiger in contact met interimmers die daar aan het werk waren. Toen kreeg ik eigenlijk het besef dat hetgeen interimmers doen en vooral de voordelen die daarbij komen kijken – een hoge mate van afwisseling en vrijheid – mij zodanig aanspraken dat ik het gevoel had dat ik die sprong destijds ook kon gaan wagen.

Dat heeft meteen heel goed uitgepakt, want ik kwam in een soort carrousel van opdrachtgevers terecht waar ik telkens opnieuw werd teruggevraagd en waar ik ook met veel plezier weer terugkwam. In 2011 ben ik begonnen als zelfstandige en in die twaalf jaar heb ik eigenlijk nauwelijks zonder opdrachten gezeten. Het heeft mij veel vrijheid en afwisseling opgeleverd, wat ik heel erg leuk vind.

Je werkt veelal in de retail branche. Wat spreekt je zo aan in deze branche, en heb je nog specifieke droomopdrachtgevers?


Eigenlijk heb ik de afgelopen jaren alleen maar voor ‘droomopdrachtgevers’ gewerkt, dus als ik op deze koers kan doorgaan, ben ik meer dan tevreden. Wat mij vooral aanspreekt aan de retail is dat ik het altijd heel makkelijk heb kunnen uitleggen aan mijn kinderen waar ik mee bezig was en ik het heel leuk vind om in een concrete setting terug te zien waar ik mee bezig ben geweest. Als ik door de Albert Heijn loop, kan ik zien waar ik onlangs nog mee bezig ben geweest, van pakketkluizen van Budbee tot dry misting boven de groenten. Je ziet direct resultaat van je werk.

Bedrijven als G–Star RAW en Albert Heijn spreken mij daarnaast erg aan omdat ze op alle vlakken bezig zijn met innovatie en duurzaamheid. Bij Albert Heijn is dit zowel op het gebied van de toeleveringsketen met elektrisch transport, maar ook bijvoorbeeld het tegengaan van voedselverspilling. Het is interessant om echt middenin zo’n organisatie te zitten en te zien hoe ze continu kijken of het nóg beter en duurzamer kan.

Vorige
Vorige

In gesprek met - Lot Nelissen

Volgende
Volgende

Meesterlijke Gesprekken de Podcast | S3 A1: Waarom AI gemaakt is voor juristen